تاریخچه سازندگان دیزل-قسمت5-کمپانیCaterpillar


 

کاترپیلار(Caterpillar) یک شرکت آمریکایی است که در زمینه ی طراحی و تولید موتور های دیزلی, دیزل ژنراتور, ماشین آلات کشاورزی, انواع ماشین آلات عمرانی و معدنی نظیر کامیون ها, لودر ها و بولدوزر های سنگین فعالیت میکند. محصولات این شرکت با نام CAT  شناخته می شوند.

سود خالص این شرکت در سال 2018 بیش از 6 میلیارد دلار بوده و مجموع دارایی های آن به بیش از 85 میلیارد دلار می رسد.

دفتر مرکزی کاترپیلار در ایالت ایلینوی ایالات متحده ی آمریکا واقع شده است و مدیرعامل اجرایی کاترپیلار از سال 2010 تا به امروز داگلاس آر. اوبرهلمن(Douglas R. Oberhelman) است.

تاریخچه

در اواخر قرن نوزدهم زمانی که کشاوزان از اسب یا گاو برای شخم زدن زمین ها و کار های کشاورزی استفاده میکردند, فردی به نام بنجامین هولت با الهام از نوآوری در حمل و نقل تراکتور بخار را در سال 1890 تولید کرد.

تراکتور های بخار هولت سال ها بود که بر روی زمین های کشاورزی کار می کردند, اما این تراکتور ها عظیم الجثه بودند و هنگام بارش باران در گل گرفتار می شدند.

هولت برای حل این مشکل روش های زیادی را امتحان کرد و سعی کرد تا با افزایش طول و عرض چرخ ها این مشکل را برطرف کند اما نتیجه ی آن تولید تراکتوری با عرض 14 متر بود که باعث بوجود آمدن مشکلات بسیار بیشتری می شد.

هولت در سال 1904 به جای چرخ از شیار های چوبی پیچیده به زنجیر برای تراکتور آزمایشی شماره 77 استفاده کرد و این ایده بسیار موفق عمل کرد. تراکتور ها به راحتی در زمین های نرم مزارع حرکت میکردند و حتی در زمان بارش باران نیز مشکلی از نظر حرکت نداشتند.

منشا نام کاترپیلار

در 24 نوامبر 1904 و پس از نصب چرخ های جدید بر روی تراکتور, کار شخم یک زمین کشاورزی در منطقه ی مرطوب جزیره ی رابرتز با موفقیت انجام شد. عکاس شرکت, چارلز کلمنت این حرکت نرم تراکتور را به حرکت کاترپیلار(کرم پیله ساز) تشبیه کرد و هولت از این نام خوشش آمد و نام کاترپیلار را برای آن تراکتور انتخاب کرد.

کاترپیلار و جنگ جهانی اول

در سال 1914 و با شروع جنگ جهانی اول, بریتانیا که از قبل تعداد زیادی تراکتور از شرکت هولت خریده بود, از تراکتور ها به عنوان خودروی حمل اسلحه استفاده می کرد. این کار بریتانیا باعث شناخته شدن شرکت هولت شد و توانست میلیون ها دلار تراکتور در طول جنگ به کشور های اروپایی بفروشد.

تاسیس شرکت کاترپیلار

پس از پایان جنگ جهانی اول در سال 1918, تراکتور هایی که در اختیار ارتش ها بود مناسب کار کشاورزی نبود و کشور های اروپایی با برگرداندن تراکتور های خریداری شده باعث کاهش چشمگیر قیمت تراکتور شدند.

در سال 1920 بنجامین هولت پس از تحمل یک دوره بیماری از دنیا رفت و با توجه به کاهش قیمت تراکتور, شرکت هولت دچار رکود شد و مجبور به دریافت وام های کلانی شد.

دیزل ژنراتور کاترپیلار

از طرفی شرکت دیگر آمریکایی یعنی سی ال بست (C.L. Best)  نیز که در زمینه ی تولید تراکتور فعالیت می کرد دچار رکود شده بود و بدهی های مالی سنگینی داشت.

با پیشنهاد هیئت مدیره ی تصمیم گرفته شد که دو شرکت هولت و سی ال بست با هم ادغام شوند تا بتوانند بدهی های مالی را پرداخت کنند و در نهایت در سال 1925 شرکت کاترپیلار از ادغام این دو شرکت تاسیس شد.

کاترپیلار و تولید اولین موتور دیزلی

اولین موتور دیزلی کاترپیلار, D9900 پس از 18 ماه طراحی و آزمایش و هزینه ی بیش از 1 میلیون دلار در سال 1931 برای تامین نیروی تراکتور مدل کاترپیلار 60 تولید شد.

کاترپیلار توسعه موتور های دیزلی خود را به دستگاه های ژنراتور و نیروی دریایی گسترش داد و بعد ها اولین دیزل ژنراتور های کاترپیلار نیز تولید شدند.

کاترپیلار و جنگ جهانی دوم

تانک ها که مهم ترین تجهیزات جنگ بودند با الهام از تراکتور های کاترپیلار ساخته شده بودند. همچنین شرکت کاترپیلار با تبدیل موتور های بنزینی هواپیما به موتور های دیزلی نقش مهمی در برتری نیروی هوایی ایالات متحده ی آمریکا ایفا کرد.

کاترپیلار بخاطر استفاده از موتور های دیزلی در نیروی دریایی ایالات متحده ی آمریکا باعث شد که کشتی های جنگی این کشور بتوانند هزاران مایل را طی کنند و در طول جنگ بسیار موثر واقع شوند و در نهایت نیروی دریایی نیز باعث مشهور شدن کاترپیلار شد.

دیزل ژنراتور های کاترپیلار

یکی از محصولات برجسته ی شرکت کاترپیلار دیزل ژنراتور است. از 1930 که کاترپلار اولین موتور دیزلی و چندی بعد دیزل ژنراتور خود را تولید کرد تا به امروز تولید دیزل ژنراتور ادامه دارد و جزو بهترین برند ها در این حوزه است.

در سال 1970 شرکت کاترپیلار, شرکت پرکینز(Perkins)را خریداری کرد.این شرکت در زمینه ی تولید انواع موتور های دیزلی فعالیت می کند و باعث شد که کیفیت و تولید دیزل ژنراتور های کاترپیلار بشدت افزایش پیدا کند.

رنج توان دیزل ژنراتورهای کاترپیلار بین 300 تا 8000 کاوا می باشد که این توان برای مصارف خانگی و شرکت های کوچک مناسب نمی باشد.

 

مقالات

AVRBAUDOUINCATCaterpillarComapDatakomdeutzDSEEmkoFAWKUHSELOVOLMAKMANMTUMWMperkinsSKLTELECپاراللپرکینزتعمیر_دیزل_ژنراتورچنج_اوردویتس،دیزلدیزل ژنراتورSKLژنراتورساخت تابلو دیزل ژنراتورسنکرونقیمت_دیزل_ژنراتورکامینزگاورنرمانموتور_برقمولد_دیزلینصب_دیزل_ژنراتورولتاژ_رگولاتورولو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


+ هفت = 11