محاسبه بارالکتریکی مصرفی


هدف از محاسبه بار الکتریکی مصرفی ، رسیدن به یک مقدار عددی حتی الامکان دقیق برای محاسبه توان الکتریکی ژنراتور است. برآورد نادرست میزان بار مصرفی می تواند منجر به انتخاب یک دیزل ژنراتور نامناسب شده که در صورت کمتر بودن توان آن از توان مورد نیاز واقعی، باعث عدم برآورده شدن نیاز ما گردیده و برای تعویض آن بناچار متحمل هزینه بالایی شویم و در صورت بیشتر بودن توان آن از توان مورد نیاز واقعی، باعث تحمیل هزینه اضافی اولیه جهت خریداری آن و تحمیل هزینه سوخت و استهلاک اضافی در طول مدت بهره برداری میگردد.

لازم به ذکر است در صورتیکه ديزل ژنراتور قرار است جهت مواقع اضطراری و در صورت قطع برق شبکه استفاده گردد الزاما نباید بطور كامل جانشين برق شبكه شود و ميتواند تنها مصرف کننده های ضروري را برق رساني نمايد که در اینصورت توان دیزل ژنراتور مورد نیاز کمتر و سایز آن کوچکتر خواهد شد. پس در ابتدا باید تعیین شود که دیزل ژنراتور برای تامین برق بصورت دائمی استفاده میشود یا فقط برای مواقع اضطراری.

جهت تعیین میزان بار الکتریکی مصرفی، ابتدا لیستی از مصرف کننده ها تهیه کرده و سپس آنها را به دو دسته ی سه فاز و تک فاز تقسیم بندی کنید. بعنوان مثال جهت ساختمان های مسکونی، مصرف کننده ها میتوانند شامل موتور آسانسور (معمولا سه فاز)، الکترو پمپ های سیستم آبرسانی و آتش نشانی (تک فاز یا سه فاز)، لامپ های سیستم روشنایی (تک فاز) و مصارف داخلی آپارتمان ها مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اتو، جاروبرقی، لامپ ها و غیره (همگی تک فاز) باشد و جهت واحد های صنعتی، مصرف کننده ها معمولا شامل الکتروموتور ها (تک فاز یا سه فاز) نصب شده بر روی دستگاه ها و ماشین آلات ، الکترو پمپ ها (تک فاز یا سه فاز)، دستگاه های جوشکاری (تک فاز یا سه فاز) و سیستم روشنایی (معمولا تک فاز) میباشد.

بعد از فهرست برداری از مصرف کننده ها و دسته بندی آنها بر اساس سه فاز و تک فاز بودن آنها، به پلاک، برچسب یا محل درج مشخصات الکتریکی آنها مراجعه کرده و میزان شدت جریان مصرفی بر حسب آمپر (A) آنها را یادداشت میکنیم. ممکن است در بعضی موارد مقدار آمپر ذکر نشده باشد و در عوض توان الکتریکی بر حسب اسب بخار (HP)، وات (W) یا کیلووات (KW) و یا کیلو ولت آمپر (KVA) ذکر شده باشد که در اینصورت با استفاده از روابط تقریبی زیر میزان آمپر (A) مصرفی معادلشان را بدست میاوریم.

KW = HP x 0.74
KW = KVA x 0.8

برای مصرف کننده های تک فاز:
A = KW x 4.4

برای مصرف کننده های سه فاز:
A = KW x 1.8

در اینجا باید توجه داشت که بعضی از مصرف کننده ها (مصرف کننده های القایی مانند موتور های الکتریکی – الکتروموتور ها) بطور موقت و در لحظه استارت، مقدار آمپری که مصرف میکنند (جریان راه اندازی) چند برابر مقدار آمپر نامی آنهاست که بر روی پلاک مشخصات فنی آنها درج شده است و این افزایش آمپر آنها در محاسبات باید لحاظ شود. برای این منظور از ضرایبی خاص استفاده میکنیم و باید این ضرایب را در مقدار آمپر نامی ضرب کنیم. به این ترتیب که برای مصرف کننده های اهمی (مانند لامپ ها، بخاری یا اجاق برقی، تلویزیون و اتو) که جریان راه اندازی آنها تقریبا برابر با جریان نامی آنهاست، ضریب یک و برای مصرف کننده های القایی (موتور های الکتریکی القایی مانند الکتروموتور ها، موتور آسانسور، موتور یخچال و ماشین لباسشویی، الکترو پمپ ها) از ضرایب زیر استفاده میکنیم:

ضریب 1 برای موتور های الکتریکی با راه اندازی از طریق اینورتر یا سافت استارتر
ضریب 1.7 برای موتور های الکتریکی با راه اندازی ستاره مثلث
ضریب 2.5 برای موتور های الکتریکی با راه اندازی مستقیم

لازم به ذکر است که بیشتر موتور های الکتریکی استفاده شده در ساختمان های مسکونی بطریق راه اندازی مستقیم استفاده میشوند (مانند موتور یخچال و ماشین لباسشویی، الکترو پمپ های آب).

حالا مقادیر بدست آمده در هر دو حالت سه فاز و تک فاز را به صورت مجزا در گروه خودشان با یکدیگر جمع می کنیم. مقدار بدست آمده در حالت تک فاز را تقسیم بر سه نموده و با مقدار بدست آمده در حالت سه فاز جمع می کنیم. مقدار مجموع بدست آمده همان ماکزیمم شدت جریان (آمپر) مصرفی مجموع بارهای الکتریکی مورد نیاز ما در سیستم برق سه فاز است که دیزل ژنراتور باید آنرا تامین کند. حالا باید این مقدار آمپر را به کیلووات یا کاوآ (کیلو ولت آمپر) تبدیل کنیم:

KW = A / 1.8
KVA = A / 1.44

از روابط بالا مقدار توان الکتریکی مورد نیاز بر حسب کیلووات یا کیلوولت آمپر در سیستم برق سه فاز بدست می آید که دیزل ژنراتور باید بتواند آنرا تامین کند.

مقالات

SKLتعمیر دیزل ژنراتورخرید دیزل ژنراتوردیزل ژنراتوردیزل ژنراتور ایرانیدیزل ژنراتورSKLساخت تابلو دیزل ژنراتورسرویس ونگهداری دیزل ژنراتورقطعات دیزل ژنراتورلیست قیمت دیزل ژنراتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


نُه + = 14